سریعترین فراری جهان
نوشته شده توسط : م.مقیمی

اين ستاره جرمي 20 برابر جرم خورشيد زمين دارد اما اين ويژگي، چيزي نيست كه براي اخترشناسان جالب توجه باشد، بله اختر شناسان به خاطر فراري بودن اين ستاره به آن علاقه دارند. اين ستاره فراري يكي از پرسرعت ترين فراري هاي جهان است زيرا با سرعتي برابر 87 هزار كيلومتر بر ساعت يا 24 كيلومتر بر ثانيه در حركت است.

گاه پيش مي آيد كه ستاره ها از ميان كهكشان راه شيري به بيرون شليك شوند و هميشه قرار نيست در اطراف اين كهكشان پرسه بزنند. احتمال مي رود زتا-مارافساي در گذشته از يك ستاره همنشين برخوردار بوده كه اكنون به پايان رسيده و منفجر شده است.

بر اين اساس پس از انفجار ستاره همنشين، زتا-مار افساي مانند وزنه مسابقات پرتاب وزنه در المپيك، در لحظه انفجار از بند جاذبه ستاره همسايه خود رها شده و در همان لحظه حركت مداري ستاره آن را با سرعتي بالا به ميان فضا شليك كرده است.

با كمك قدرت بالاي چشمهاي فروسرخ تلسكوپ WISE تاثيرات جانبي شليك شدن اين ستاره در ميان غبارها و گازهاي كيهاني قابل رصد شده است. قوسي سرخ رنگي كه در اطراف ستاره ديده مي شود تحت تاثير برخورد امواج انفجار با بادهاي شديد ستاره اي از جانب زتا-مارافساي كه منجر به ايجاد حرارت شديد شده، به وجود آمده است.

بر اساس گزارش ديسكاوري، با توجه به هاله سرخ رنگ به خوبي مي توان مسيري كه ستاره در حال حركت به آن سو است را تشخيص داد و با توجه به سرعتي كه اين ستاره در حال فرار است، در صورتي كه تمدن بيگانه اي در مسير حركتش قرار گرفته باشد به طور حتم دچار دردسر خواهد شد زيرا اين گلوله كيهاني به اين زودي ها از سرعتش نخواهد كاست.
 




:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست